Island - onsdag den 3. maj 2017

Hjemme i Danmark igen

Guiden havde lovet os, at der ville være madpakker til os, når vi blev hentet af bussen kl. 4:30. Det viste sig imidlertid, at morgenmadsrestauranten havde åben, men det havde vi ikke kalkuleret med, så det blev kun til en hurtigt smurt bolle med lidt ost, som vi kunne tage med i lufthavnen.

Der var gode muligheder, for at handle toldfrit i lufthavnen men priserne gjorde det ikke værd at forsøge. Nu var jeg blevet ekspert i priserne på Islandske sweatere og i lufthavnen sneg de sig helt op på 27.000 – knap 1.700 danske kroner. Det er helt sikkert en OK pris for en god uld sweater, som formodentlig kan holde i mange år. Men jeg brød mig ikke så meget om de karakteristiske mønstre…

Vi gik ombord i et spritnyt Airbus 320 fly og fik en stille og rolig tur tilbage til København. Her var der varmt og dejligt og Marie sørgede for en god frokost til os alle, som vi indtog på en bænk under Mortens lejlighed, før vi kørte tilbage mod Jylland.

I Erritsø tog vi afsked med Lone og Peter ved 16-tiden og så var der kun lidt udpakning af kufferten tilbage.

Epilog

Vi havde været igennem 3 tætpakkede dage i Island og vi var tæppebombet med oplevelser. Da vi kom hjem, var vi trætte. Dels på grund af, at vi havde været tidligt oppe den sidste dag – men helt sikkert også fordi vi var tæppebombet med spændende indtryk og masser af frisk luft (og lidt regn).

Det havde været en fantastisk tur og ifølge guiden har vi set rigtig meget af det, som Island kan byde på, selv om vi kun har set et meget lille hjørne af øen.

Hver gang jeg vender hjem fra en rejse, tænker jeg på, om jeg har lyst til at komme tilbage til rejsemålet. Mht. Island er svaret nok nej, for jeg har et billede af, at vi nu har set det primære og resten af øen er store vidder med lavasten, is, bjerge, vulkaner og floder. Vejret er barsk i Island og det havde vi også oplevet.

Island er absolut et besøg værd, men jeg tror ikke, at vi havde set meget mere, hvis vi f.eks. var taget på en uges rundrejse.

Tak til Lone & Peter, Dorthe & Henrik for nogle spændende dage sammen. Når vejret, naturen og byerne ikke ligefrem kalder på den store hygge, så kan vi selv finde ud af at tage den med hjemmefra!